onsdag 4 november 2009

17:30

Vad vore man utan skolan och alla dess underbara läxor? En människa med fritid, gissar jag.

Men jag tycker inte det är så farligt egentligen. För tänker vi efter så är dem ju bara till för att vi ska lära oss, och det gör man väl otroligt nog på något vis, eftersom vi nu håller på med andra saker än vad vi gjorde i ettan på lågstadiet.

Men visst är det kämpigt ibland, exempelvis då lärarna göder oss med läxor och prov, och struntar fullständigt i att vi fortfarande faktiskt är vilsna ettor, som nyss börjat första året på gymnasiumet. Äh, vi håller ihop! För på något vis fixar allt sig alltid till sitt slut. Så fungerar det iallafall i vår klass, vi hjälps åt. Har någon glömt bort vad läxan är talar vi andra om det, har man glömt att göra den kan man få den skickad till sig eller förstår man inte något av alla krångliga mattetal förklarar alltid någon lugnt och sansat även om man borde kunnat det sedan årskurs fyra.

Redan nu har jag släppt ur mig meningen "varför valde jag ekonomi!?!". Men jag vet svaret, det är ju en grym utbildning om du vill ha en bra grund för högskola eller att börja i arbetslivet direkt. Det kommer vara värt allt slit när man springer ut från Tessins skruttiga byggnad och hoppar som en ninja (vi är några i klassen som redan börjat träna på hur vi ska springa ut - coolt va). Det kommer vara värt det när man öppnar kuvertet där det står, "Linn Larsson - diplomerad gymnsieekonom". DET KOMMER VARA VÄRT DET. Så nu ska jag se till att fixa detta.

Passande nog gjorde jag klart bokrecensionen i engelska och redovisade min kassabok i exel idag. Nu ska bara oral presentation skrivas klart och sedan nötas in. Go go go!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar